BAŞARILI
ÖĞRETMEN
Bir öğrenciye, onu okulda başarılı yapan şeyin ne
olduğunu sorduğunuzda, size muhteşem yeni bir kitap ya da harika bir eğitim
film serisinden bahsetmeyecektir. Alacağınız yanıt çoğunlukla şu olacaktır:
“Hep öğretmenim Bay Jones sayesinde. Çünkü o benden hiç vazgeçmedi.”
Çocukların başarılı bir eğitimden alıp hayatlarına taşıdıkları şey,
genellikle kendilerine ve yaptıklarına tutku ve ilham aşılayan bir öğretmenle
kurdukları ilişkide yatar. Başarıyı ölçmek kolay değil. Ve akademi dünyasında
eğitimciler, öğrenmeyi nasıl ölçmeleri gerektiğini sürekli olarak yeniden
değerlendiriyorlar. Ancak sorulması gereken ilk ve en önemli soru şu olmalıdır:
Öğretmenler öğrencilerine ulaşmayı başarabiliyorlar mı? İşte başarılı
eğitimcilerin yaptığı 25 farklı şey…
1. Başarılı öğretmenlerin net hedefleri vardır.
Yeni bir yere doğru yol alıyorsanız, doğru yolda olduğunuzu nasıl
anlarsınız? Yol işaretlerini ve bir harita (bugünlerde daha çok GPS)
kullanırsınız. Eğitim dünyasında, öğrencileriniz için koyduğunuz hedefler sizin
varış noktanız üzerindeki yol işaretleriniz gibi iş görür. Planınız ise
haritanızdır. Bir plan yapmak derslerinizde yaratıcılığın eksik olduğu anlamına
gelmez, aksine bu plan size, yaratıcılığı içinde dilediğiniz gibi
kullanabileceğiniz bir çerçeve verir.
2. Başarılı öğretmenlerin bir amaç duygusu vardır.
Her iş günümüz “destansı” güzellikte geçmez. Bazen hayat sıradan ve
sıkıcıdır. Büyük resmi görebilen ve bir amaç duygusu olan öğretmenler, zor ve
sıkıcı günlerin üstesinden gelebilirler çünkü onların gözleri yolun sonuna
odaklanmıştır.
3. Başarılı öğretmenler anında geribildirim almadan yaşayabilirler.
Bir ders planı hakkında saatlerce ter döküp de, öğrencilerinizden küçücük
bir gülümseme ya da “Çok güzel bir dersti!” gibi bir övgü almadan dersi
bitirmek kadar kötü bir şey yoktur. Çok fazla şey vermek ve anında sonuçlarını
görememek çok zordur. Anlık hazlardan medet uman öğretmenler kısa sürede
tükenir ve hayal kırıklığına uğrar. Öğrenmek, ilişkiler ve eğitim oldukça
dağınık bir uğraştır. Daha çok bir bahçeye bakmaya benzer. Büyürken bolca
zamana ve bolca kire ihtiyaç duyar.
4. Başarılı öğretmenler öğrencilerini ne zaman dinlemeleri gerektiğini ve
ne zaman görmezden gelmeleri gerektiğini bilirler.
Öğrenci geribildirimini doğru okumak önemlidir. Öğrencilerini hiç
dinlemeyen bir öğretmen eninde sonunda başarısız olacaktır. Öğrencilerini
sürekli dinleyen bir öğretmen de eninde sonunda başarısız olacaktır. Ne zaman
dinleyip karşındakinin fikrini uygulamak gerektiğini bilmek ve ne zaman “Hayır,
böyle yapıyoruz. Çünkü ben öğretmenim ve uzun vadedeki büyük resmi
görebiliyorum” diyeceğini bilmek kolay bir iş değildir.
5. Başarılı öğretmenler olumlu davranışları olan insanlardır.
Negatif enerji yaratıcılığı öldürür ve hata yapma korkusunun oluşması için
harika bir zemin hazırlar. İyi öğretmenlerin iyimser ve neşeli bir ruh halleri,
canlılıkları ve enerjileri vardır. Anlık başarısızlık ya da terslikleri
geçmişte bırakıp nihai hedefe odaklanırlar. Pozitif olmak yaratıcılığı besler.
6. Başarılı öğretmenler öğrencilerinin başarılı olmasını bekler.
Bu, anne babalar için de geçerlidir. Öğrenciler kendilerine inanacak
birilerine ihtiyaç duyarlar. Kendi yeteneklerini görebilecek daha bilge ve
yaşlı insanlara gereksinim duyarlar. Başarılı öğretmenler çıtayı yüksek tutar
ve sonra hata yapmanın normal olduğu bir ortam yaratırlar. Bu, öğrencilerin
kendilerinden beklenen hedeflere ulaşana kadar denemekten vazgeçmemeleri için
onları motive eder.
7. Başarılı öğretmenlerin mizah duygusu gelişmiştir.
Mizah ve zeka, kalıcı bir izlenim yaratır. Stresi ve gerilimi azaltır.
İnsanlara içinde oldukları duruma farklı bir açıdan bakma şansı verir. Eğer
1000 öğrenciye en sevdikleri öğretmen hakkında sorular sorsanız, bahse girerim
yüzde 95′i komik ve biraz çatlaktır.
8. Başarılı öğretmenler içtenlikle övgüde bulunurlar.
Evet öğrencilerin cesaretlendirilmeye ihtiyacı var, ama gerçek bir
cesaretlendirmeye. Eğer yapabileceklerinin sadece yüzde 50′sini yaptıklarını
bildiğiniz halde onları övüyorsanız, bu onlara iyilik olmaz. Hiçbir övgünün ve
takdirin olmadığı bir ortam yaratın demek istemiyorum, ancak övgülerinizi
mantıklı bir şekilde kullandığınız için değerli olduğu bir ortam
yaratmalısınız.
9. Başarılı öğretmenler risk almayı bilir.
Bilge bir söz vardır: “Biraz fazla ileri gidenler, birinin ne kadar ileri
gidebileceğini bilen kişilerdir.” Riske girmek, başarı formülünün bir
parçasıdır. Öğrencileriniz, sizin sınıfta yeni bir şeyler denediğinizi görmeye
ihtiyaç duyarlar. Kendi risklerinizi alırken hatalarla nasıl baş ettiğinizi
yakından izleyeceklerdir. İnanın bu, öğrettikleriniz kadar önemli ve
değerlidir.
10. Başarılı öğretmenler tutarlıdır.
Tutarlılık, “yapışıp kalmak” ile karıştırılmamalıdır. Tutarlılık, yapacağım
dediğiniz şeyi yapmanız ve ruh halinize göre kurallarınızı değiştirmemenizdir.
Böylece öğrencileriniz ihtiyaç duyduğunda size güvenebilirler. Çağın gerisinde
kalmış öğretim metotlarına takılıp kalan öğretmenler tutarlılıklarıyla
böbürlenebilirler, ancak bu zekice maskelenmiş bir inattan başka bir şey
değildir.
11. Başarılı öğretmenler derin düşünür.
Takılıp kalmış ve inatçı bir öğretmen olmayı önlemek için, başarılı
öğretmenler eğitim yöntemleri, yöntemlerinin sunumu ve öğrencileriyle nasıl bağ
kurdukları üzerinde uzun uzun düşünürler. Derin düşünce, biraz anlayış ve
kararlılıkla güçlendirilebilen zayıflıkları ortaya çıkarmak için gereklidir.
12. Başarılı öğretmenler kendi akıl hocalarını kendileri arayıp bulur.
Eğer çevrelerinde destek alabilecekleri kendilerinden daha bilge ve yaşlı kişiler
yoksa, derin düşünen öğretmenlerin cesaretleri kolayca kırılabilir. Bir akıl
hocasına sahip olmak için asla çok yaşlı ya da çok bilge olamazsınız. Akıl
hocaları, “Evet, düşüncelerin doğru” ya da “Hayır, yanlış yapıyorsun çünkü..”
diyen ses olabilir. Akıl hocaları, insanlara farklı bir bakış açısı sağlar.
13. Başarılı öğretmenler anne babalarla iletişim kurar.
Anne babalar ile öğretmenler arasındaki işbirliği bir öğrencinin başarısı
için kesinlikle hayati değer taşır. Mutlaka açık bir iletişim yolu yaratın ki
anne babalar size endişeleriyle gelebilsinler ve aynı şekilde siz de onlara
gidebilin. Bir öğretmen ve anne baba “birleşik bir cephe” oluşturursa,
öğrencilerinizin kaybetme şansı çok düşük olur.
14. Başarılı öğretmenler işlerinden zevk alır.
İşini seven öğretmenleri hemen fark edersiniz. Sanki bulaşıcı bir enerji
yayarlar. Konu, çok zor bir matematik işlemi bile olsa, mutlaka canlıdır. Eğer
işinizi ya da konunuzu sevmiyorsanız, bu öğretmenize de yansır. Neden
motivasyonunuzun düşük olduğunu ve kendinizi sönük hissettiğinizi anlamaya
çalışın. Belki de konuyla hiçbir ilgisi yoktur ve bu his sadece
beklentilerinizden kaynaklanıyordur. Beklentilerinizi yeniden ayarlayın. Belki
de öğretme sevgininiz tekrar geri gelecektir.
15. Başarılı öğretmenler öğrencilerinin ihtiyaçlarına adapte olur.
Sınıflar sürekli gelişen dinamik organizmalar gibidir. Gününe, sınıf
mevcuduna ya da kim bilir ayın durumuna bağlı olarak öğrencilerinize uyum
sağlamak için planlarınızı ya da programınızı değiştirmek zorunda
kalabilirsiniz. Çocuklar büyüdükçe ve değiştikçe, öğretme yöntemlerinizi de
değiştirmek zorunda kalabilirsiniz. Eğer hedefiniz bir müfredatı ya da yöntemi
uygulamaksa, onu değiştirmek zorunda kalmak size kişisel bir hakaret gibi
gelebilir. Öğrencileriniz ve hedefleriniz arasında bağ kurun, böylece zaman
ilerledikçe değişimler yapmak konusunda sorun yaşamazsınız.
16. Başarılı öğretmenler sınıftaki değişimleri sıcak karşılar.
Bu bir önceki öneri ile bağlantılı, ancak ondan bir parça farklı. Hiç
evinizden ya da yatak odanızdan çok sıkılıp tekrar yeni gibi hissetmek için her
şeyi tekrar düzenlediğiniz oldu mu? Değişim beyni heyecan ve macera ile
ateşler. Öğrencilerinizi de harekete geçirmek için bazen sınıfınızı değiştirin.
Masaların yerini değiştirmek ya da rutinleri bozmak gibi basit değişiklikler,
uzun bir yılın ortasında yeni bir hayatı içinize çekmenizi sağlayabilir.
17. Başarılı öğretmenler yeni araçlar keşfetmeye zaman ayırır.
Gelişmiş teknolojiler sayesinde sınıfınıza ve ders programınıza harika işlevler
katmak için yepyeni kaynaklar ve araçlar var. Şüphesiz öğrencileriniz (sizden
çok daha genç oldukları için) muhtemelen sizin daha elinizi bile
değdirmediğiniz teknolojileri zaten kullanıyorlardır. Sınıfa teknolojiyi
getirmekten çekinmeyin. Öğrencileriniz teknolojinin her yerde olduğu bir
dünyada büyüyor olacak. Onlara güzel bir fırsat verin ve teknolojiyi
sınıfınızda kullanın.
18. Başarılı öğretmenler öğrencilerine duygusal destek verir.
İçinde yaşadığımız dönem, öğrencilerin bilgiden çok duygusal desteğe
ihtiyaç duyduğu bir dönem. Öğrencilerinizle duygusal düzeyde bir bağ kurmak,
sizin tavsiyelerinizi daha fazla dinlemelerini ve bu öğütleri kalplerinde
hissetmelerini sağlar. Öğrenciler öğretmenlere ihtiyaç duydukları kadar akıl
hocalarına da ihtiyaç duyarlar.
19. Başarılı öğretmenler bilinmeyen karşısında rahattır.
Sınıf bütçenizin geleceğini, öğrencilerinizin anne babalarının
katılımlarının düzeyini ya da verdiğiniz tüm emeklerin sonucunu bilmediğiniz
bir ortamda ders vermek zordur. Daha felsefi bir açıdan bakarsak, şu soruyu
sorabiliriz: Elinizde her şeyin cevabı yokken ne kadar rahatsınız? İyi
öğretmenler, bilinmeyenlerle dolu bir ortamda bile öğretmeye devam edebilirler.
20. Başarılı öğretmenler anne babalar tarafından tehdit edilmiş hissetmez.
Maalesef bazen öğretmenler ve anne babalar birbirilerini tehdit ederler.
Kendini güvensiz hisseden bir öğretmen, aileleri tehdit olarak görecektir. Bir
öğretmenin hatasını yüzüne vurmak için bekleyen çok sayıda aşırı müdahil
helikopter anne babalar olsa da, çoğu aile çocuğu için en iyi olanı ister.
Başarılı öğretmenler yetenekleri konusunda kendilerinden emindir ve anne
babalar sınıfa gelip fikirlerini belirtmek istediklerinde tehdit edilmiş
hissetmezler. Ayrıca iyi öğretmenler, anne babaların tavsiyelerini izlemek
zorunda olmadıklarını bilirler!
21. Başarılı öğretmenler sınıfa eğlence getirir.
Aşırı ciddi olmayın. Bazı günlerde hedef “eğlence” olmalıdır. Öğrenciler
sizin insani tarafınızı görür ve hissederse, bu, güven ve saygının temelini
atar. Eğlence ve eğitim, birbirini dışlayan şeyler değildir. Mizahı kullanmak
en sıradan konuyu bile ilginç hale getirebilir.
22. Başarılı öğretmenler bütünsel öğretir.
Öğrenme vakum yoluyla gerçekleşmez. Depresyon, endişe ve zihinsel stres,
öğrenme süreci üzerinde ciddi bir etkiye sahiptir. Eğitimcilerin ve eğitim
modellerinin bir kişiyi bütün olarak ele alması çok önemlidir. Matematik ile
ilgili en komik ve en yenilikçi dersi veriyor olabilirsiniz, ama eğer
karşınızdaki öğrenci anne babasının boşanacağını yeni öğrendiyse, ona hiçbir
şey öğretemezsiniz.
23. Başarılı öğretmenler asla öğrenmeyi bırakmaz.
İyi öğretmenler programları içinde kendi öğrenmeleri için de zaman
yaratırlar. Bu sadece belli bir konu hakkındaki bilginizi artırmaz, aynı
zamanda sizi tekrar öğrenci konumuna getirir. Her zaman öğreten durumunda
olduğunuz için kolayca unutabileceğiniz öğrenme süreci hakkında bir bakış açısı
kazandıracaktır.
24. Başarılı öğretmenler kalıpları yıkar.
Bunlar kişisel kalıplar da olabilir. Mesela kendinize “Bunu asla yapamam”
diyor olabilirsiniz. Belki de kendinize, “Asla öğrencilerin birbirine not
vermesine izin veren bir öğretmen olmayacağım” diye sözler veriyor
olabilirsiniz. Bu konuda çocukken kötü bir deneyim yaşadınız belki de. Bazen
büyümenin önündeki en büyük engel kendimiz oluruz. Öğretme yöntemlerinizin
içinde kalıplarınız var mı? İyi öğretmenler onları ne zaman kırmaları
gerektiğin bilirler.
25. Başarılı öğretmenler kendi konularında uzmanlardır.
İyi öğretmenler işlerini çok iyi bilmeye ihtiyaç duyarlar. Eğitim
metodolojisine ek olarak kendi konularınızı da çok iyi bilmelisiniz. Öğrenmeyi
asla bırakmayın. Başarılı öğretmenler, meraklı kalmaya devam ederler.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder