Günün Sözü

Gün var ay'ı besler. Ay var günü besler...

Ara

24 Aralık 2016 Cumartesi

DERSLERDE NOT TUTMAK



1.    Derslerde iyi not tutma bir beceri işidir
Önce not tutmanın ne anlama geldiğini iyice anlamalısınız
Bu da pratikle..pratik ise çabayla gelir
2.    Derslerde iyi not tutmak zordur çünkü:
Konuşma dili daha belirsiz ve karışık olabilir
Konuşmacının organizasyonu her zaman kolay anlaşılmayabilir
Anında geribildirim sağlamak güçtür
Söylenen söz hemen uçar..gider..
(Bu da analizi olanaksız kılar)
3.    Not tutmanın 4 hedefi:
Tekrar için yazılı kayıt sağlar
Dinleyeni dikkat etmeye zorlar
Dinleyenin duyduklarını organize ederek yani düzenleyerek yazmasını ve aktif kalmasını sağlar
Dinleyenin not tutarken özü çıkarmasını kısaltmasını ve kendi dilinde ifade etmesini sağlar ki bu da anlamaya yardım eder


4.    Fiziksel faktörler
Oturma düzeni
    • Önde ve ortada görüş alanı daha iyidir
    • Önde ve ortada daha iyi duyulur
    • Kapı, pencere, göze yansıyan ışık ya da durmadan konuşan sınıf arkadaşlarınız gibi dikkati dağıtıcı faktörlerden uzak durmanız iyi not tutmanıza yardımcı olur
Gerekli malzeme
    • Yanınızda her zaman yedek kalem bulundurun
    • Kurşun kalemle tutulan notun sonradan okunması daha zordur
    • Çizgileri geniş aralıklı defterlerde not utmak daha kolaydır
    • Dersin adı tarihi ve konusu hemen yazılmalıdır
    • Defterinizde farklı dersler için farklı bölmeler yaratabilirsiniz
    • Yanınzda yedek boş beyaz kağıt taşıyın
1.    Not tumadan önce
Kafanızda not tutmaya hazırlanın
Kendi hedefinizden ve konuşmacının hedefinden emin olun..bunlar aynı hedefler olmayabilir
Önceden notlarınızın ve ilgili materyallerin üzerinden geçin
Okuma ödevinizin üzerinden geçin
Okuma ödevi dersten önce yapılmalıdır
Daha önceki derslerde ne olduğunu hatıırlayın
Derse karşı ilginizi ve heyecanınızı uyanık tutun
    • Bilginiz ne kadar artarsa ve dersin içine ne kadar girerseniz ilginiz de o kadar artacaktır
    • Hedeflerinizin ne kadar farkında olursanız ders de sizin için o kadar anlamlı olabilecektir
    • İlginizin dağıldığı zamanlarda bile ilginiz devam ediyormuş gibi davranmak işe yarar
    • Konuşmacının kişiliği ya da davranış biçimlerinden (negatif ise) çok fazla etkilenmeyin..içerik tarzdan daha önemlidir
Öğrenmeye hazır olun
Geleceği tahmin etmeye çalışın ve ne kadar hazır olduğunuzu düşünün
1.    Not tutmanın sizin için ne kadar gerekli olduğuna karar verin
Bu ders için not tutmanız ne kadar gerekli? İyi yapılmış bir sunu sizi etkileyebilir ve her şeyi çok iyi hatırlayabileceğinizi düşünebilirsiniz.
Bir şeyi bir kere duymak yetmez. Öğrenmek ve hatırlamak için etkili tekrar ve yeniden işleme gerekir.
2.    Aşağıdaki tekniği bütünüyle uygulayın
Kendinizi öğretmenin istasyonuna! Ayarlayın
Dinlerken öğretmene bakın. Bu odaklnmanızı ve konuyu daha iyi anlamanızı sağlar
Soru sorun. Hiç bir şey yerinde sorulmuş bir soru kadar öğretici olamaz.
İyi dinleyin. Herşey aynı derecede önemli değildir. Seçici olun. Deneyim ile önemlileri önemsizlerden ayırmada ustalık kazanacaksınız.
Konuşmacının vurgulamalarını yorumlamaya çalışın:
    • ses tonu ve beden dili
    • tekrar edilenler
    • buna dikkat edilmeli, en önemli nokta gibi işaretleyiciler
    • sözel olarak anlatılanların görselleştirilerek açıklanması
    • ders kitabına referans verme
    • özellikle kullanılan yeni sözcükler ve kavramlar
Özellikle o ana kadarki görüşlerinizle çelişen yeni fikirlere dikkat edin, onları yakalamaya çalışın
    • değişik fikirler başta zor algılanırlar ve çaba gerektirirler
    • genellikle bildiklerimiz ve inandıklarımızla uyumlu olan şeyleri daha iyi hatırlarız, çelişkili olanları unutma eğilimimiz vardır
Tekrar
    • zaman zaman notlarınızın üzerinden geçerek bir alt şemanın orrtaya çıkıp çıkmadığına bir bakın
    • mümkünse açıklık isteyen noktalara derste ya da dersten hemen sonra açıklık getirmeye çalışın. Öğretmeninize açıklama yapmak için fırsat tanıyın. Ama öğrnetmeni diğer ilgisiz konulara çekmeyin. Bu sonunda size zarar verir.
1.    Derste not tutarken
Not tutarken öğretmenin ağzından çıkan herşeyi olduğu gibi yazmaya çalışmayın
Temel noktaları yakalamaya çalışın. Bazı örnekleri ve açıklamaları sonradan hatırlayacağınız biçimde not edin.
Duyduklarınızı kendi sözcüklerinizle yazmaya çalışın
Duyduklarınızı önceden bildiklerinizle birleştirin. Ancak önyargı ile duyacağınız yeni fikirlere de kapalı olmayın. Yeni duyduklarınızı eski bilgileriniz ışığında çarpıtmayın.
Notları yazış biçiminiz ve sayfa üzerindeki düzenle vurgulamayı deneyin. Altını çizme, daire içine alma, yanına yıldız koyma, renkli kalem kullanma gibi.
Sonradan eklemeler yapabilmek için sayfada boş yer bırakın
Konuşmacının konuyu ve fikirlerini nasıl organize ettiğine dikkat edin.
    • organizasyon hatırlamaya ve öğrenmeye yardımcı olur
    • organizasyon sayesinde eksik kalan alanları belirleyebilirsiniz
Kesin ve dikkatli olun
    • söyleneni dikkatle dinleyin
    • bazen, genellikle nadiren gibi belirleyicilere dikkat edin
    • fakat, diğer taraftan gibi gidilen yönün değiştiğini gösteren belirleyicilere dikkat edin
Pasif değil aktif bir dinleyici olun
    • yerinde sorular sorun ve tartışma açın
    • soru sorma imkanı olmadıysa sorularınızı not edin
    • Duyduklarınızı yorumlayarak anlamlandırmaya çalışın. Duyduklarınızın uzantılarını düşünün.
    • Bir derste duyduklarınızı diğerz derslerle ve hayatınızla bağdaştırmaya çalışın
Not tutmak için kendinize uygun mekanik bir sistem geliştirin
  • Sözcük ve terimleri yazın bütün cümleleri değil
  • Kendinizin anlayacağı bir kısa yazma yöntemi geliştirin ve bunu tutarlı olarak kullanın
  • Tek başına anlam taşımayan ara sözcüleri yazmayın
  • Kısaltmalar kullanın
  • (+), (-), yukarıya doğru artan veya azalan ok gibi işaretler kullanın
Aynı zamanda hem dinlemeye hem de yazmaya çalışın. Bu yapılabilir. Evde bir taraftan TV da haberleri seyrederken bir taraftan not tutmaya çalışarak pratik yapabilirsiniz.

Not tuttuktan sonra

Dersten sonra mümkün olan en kısa zaman içinde notlarınızın üzerinden geçin ve eksikleri tamamlayın, notlarınıza eklemeler yapın. Duyduğunuz hatırladığınız ama derste yazamadığınız şeyleri notlarınıza ekleyin. Bir arkadaşınızla notlarınızı karşılaştırın. Açık kalmış sorularınzı cevaplayın. Dersin kısa bir özetini yazın. Tuttuğunuz notlardan sınav sorusu çıkaracak olsanız hangi soruları çıkarırdınız..düşünün.
Notlarınızı öğrenme aracı olarak kullanın.
    • notlarınızı belli aralıklarla yeniden işleyerek tekrarlayın
    • arada zaman bırakarak tekrar hepsini sona bırakarak tekrardan daha etkilidir
    • duyduklarımızın % 50 sini hemen unuturuz. İki ay sonra diğer % 25 i de unutulur. Düzenli tekrar sayesinde yeniden öğreniriz.
    • Notlarınızdaki bilgiyi kendi deneyimlerinizle karşılaştırın
    • Duyduğunuz herşeyi kayıtsız şartsız kabul etmeyin
    • Acaip ya da yanlış olabilecek gibi gözükeni hemen reddetmeyin. Araştırın.
    • Aklınızda bir takım çelişkileri bir süre için de olsa barındırmayı deneyin
    • Bilgi parçalarını anlamlı şekilde ilişkilendirmeye çalışın
    • Sadece akılda tutulması gerekenleri akılda tutma yöntemleri geliştirin
Not tutma yönteminizi arkadaşlarınızın notlarına bakarak geliştirebilirsiniz. Onların notları sizinkilerden farklı mı? Nasıl? Geliştirmek istediğiniz becerileri pratik yaparak geliştirin.


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder