1. Derslerde
iyi not tutma bir beceri işidir
Önce not tutmanın ne anlama geldiğini
iyice anlamalısınız
Bu da pratikle..pratik ise çabayla
gelir
2. Derslerde
iyi not tutmak zordur çünkü:
Konuşma dili daha belirsiz ve karışık
olabilir
Konuşmacının organizasyonu her zaman
kolay anlaşılmayabilir
Anında geribildirim sağlamak güçtür
Söylenen söz hemen uçar..gider..
(Bu da analizi olanaksız kılar)
3. Not tutmanın 4 hedefi:
Tekrar için yazılı kayıt sağlar
Dinleyeni dikkat etmeye zorlar
Dinleyenin duyduklarını organize ederek
yani düzenleyerek yazmasını ve aktif kalmasını sağlar
Dinleyenin not tutarken özü çıkarmasını
kısaltmasını ve kendi dilinde ifade etmesini sağlar ki bu da anlamaya
yardım eder
4. Fiziksel
faktörler
Oturma düzeni
- Önde
ve ortada görüş alanı daha iyidir
- Önde
ve ortada daha iyi duyulur
- Kapı,
pencere, göze yansıyan ışık ya da durmadan konuşan sınıf
arkadaşlarınız gibi dikkati dağıtıcı faktörlerden uzak durmanız iyi
not tutmanıza yardımcı olur
Gerekli malzeme
- Yanınızda
her zaman yedek kalem bulundurun
- Kurşun
kalemle tutulan notun sonradan okunması daha zordur
- Çizgileri
geniş aralıklı defterlerde not utmak daha kolaydır
- Dersin
adı tarihi ve konusu hemen yazılmalıdır
- Defterinizde
farklı dersler için farklı bölmeler yaratabilirsiniz
- Yanınzda
yedek boş beyaz kağıt taşıyın
1. Not
tumadan önce
Kafanızda not tutmaya
hazırlanın
Kendi hedefinizden ve
konuşmacının hedefinden emin olun..bunlar aynı hedefler olmayabilir
Önceden notlarınızın ve
ilgili materyallerin üzerinden geçin
Okuma ödevinizin üzerinden
geçin
Okuma ödevi dersten önce
yapılmalıdır
Daha önceki derslerde ne
olduğunu hatıırlayın
Derse karşı ilginizi ve heyecanınızı uyanık tutun
- Bilginiz
ne kadar artarsa ve dersin içine ne kadar girerseniz ilginiz de o
kadar artacaktır
- Hedeflerinizin
ne kadar farkında olursanız ders de sizin için o kadar anlamlı
olabilecektir
- İlginizin
dağıldığı zamanlarda bile ilginiz devam ediyormuş gibi davranmak işe
yarar
- Konuşmacının
kişiliği ya da davranış biçimlerinden (negatif ise) çok fazla etkilenmeyin..içerik
tarzdan daha önemlidir
Öğrenmeye hazır olun
Geleceği tahmin etmeye
çalışın ve ne kadar hazır olduğunuzu düşünün
1. Not
tutmanın sizin için ne kadar gerekli olduğuna karar verin
Bu ders için not tutmanız ne kadar
gerekli? İyi yapılmış bir sunu sizi etkileyebilir ve her şeyi çok iyi
hatırlayabileceğinizi düşünebilirsiniz.
Bir şeyi bir kere duymak yetmez.
Öğrenmek ve hatırlamak için etkili tekrar ve yeniden işleme gerekir.
2. Aşağıdaki
tekniği bütünüyle uygulayın
Kendinizi öğretmenin
istasyonuna! Ayarlayın
Dinlerken öğretmene bakın.
Bu odaklnmanızı ve konuyu daha iyi anlamanızı sağlar
Soru sorun. Hiç bir şey
yerinde sorulmuş bir soru kadar öğretici olamaz.
İyi dinleyin. Herşey aynı
derecede önemli değildir. Seçici olun. Deneyim ile önemlileri önemsizlerden
ayırmada ustalık kazanacaksınız.
Konuşmacının
vurgulamalarını yorumlamaya çalışın:
- ses
tonu ve beden dili
- tekrar
edilenler
- buna
dikkat edilmeli, en önemli nokta gibi işaretleyiciler
- sözel
olarak anlatılanların görselleştirilerek açıklanması
- ders
kitabına referans verme
- özellikle
kullanılan yeni sözcükler ve kavramlar
Özellikle o ana kadarki
görüşlerinizle çelişen yeni fikirlere dikkat edin, onları yakalamaya
çalışın
- değişik
fikirler başta zor algılanırlar ve çaba gerektirirler
- genellikle
bildiklerimiz ve inandıklarımızla uyumlu olan şeyleri daha iyi
hatırlarız, çelişkili olanları unutma eğilimimiz vardır
Tekrar
- zaman
zaman notlarınızın üzerinden geçerek bir alt şemanın orrtaya çıkıp
çıkmadığına bir bakın
- mümkünse
açıklık isteyen noktalara derste ya da dersten hemen sonra açıklık
getirmeye çalışın. Öğretmeninize açıklama yapmak için fırsat tanıyın.
Ama öğrnetmeni diğer ilgisiz konulara çekmeyin. Bu sonunda size zarar
verir.
1. Derste
not tutarken
Not tutarken öğretmenin
ağzından çıkan herşeyi olduğu gibi yazmaya çalışmayın
Temel noktaları yakalamaya
çalışın. Bazı örnekleri ve açıklamaları sonradan hatırlayacağınız biçimde
not edin.
Duyduklarınızı kendi
sözcüklerinizle yazmaya çalışın
Duyduklarınızı önceden
bildiklerinizle birleştirin. Ancak önyargı ile duyacağınız yeni fikirlere
de kapalı olmayın. Yeni duyduklarınızı eski bilgileriniz ışığında
çarpıtmayın.
Notları yazış biçiminiz ve
sayfa üzerindeki düzenle vurgulamayı deneyin. Altını çizme, daire içine
alma, yanına yıldız koyma, renkli kalem kullanma gibi.
Sonradan eklemeler
yapabilmek için sayfada boş yer bırakın
Konuşmacının konuyu ve
fikirlerini nasıl organize ettiğine dikkat edin.
- organizasyon
hatırlamaya ve öğrenmeye yardımcı olur
- organizasyon
sayesinde eksik kalan alanları belirleyebilirsiniz
Kesin ve dikkatli olun
- söyleneni
dikkatle dinleyin
- bazen,
genellikle nadiren gibi belirleyicilere dikkat edin
- fakat,
diğer taraftan gibi gidilen yönün değiştiğini gösteren
belirleyicilere dikkat edin
Pasif değil aktif bir
dinleyici olun
- yerinde
sorular sorun ve tartışma açın
- soru
sorma imkanı olmadıysa sorularınızı not edin
- Duyduklarınızı
yorumlayarak anlamlandırmaya çalışın. Duyduklarınızın uzantılarını
düşünün.
- Bir
derste duyduklarınızı diğerz derslerle ve hayatınızla bağdaştırmaya
çalışın
Not tutmak için kendinize
uygun mekanik bir sistem geliştirin
- Sözcük
ve terimleri yazın bütün cümleleri değil
- Kendinizin
anlayacağı bir kısa yazma yöntemi geliştirin ve bunu tutarlı olarak
kullanın
- Tek
başına anlam taşımayan ara sözcüleri yazmayın
- Kısaltmalar
kullanın
- (+),
(-), yukarıya doğru artan veya azalan ok gibi işaretler kullanın
Aynı zamanda hem dinlemeye
hem de yazmaya çalışın. Bu yapılabilir. Evde bir taraftan TV da haberleri
seyrederken bir taraftan not tutmaya çalışarak pratik yapabilirsiniz.
Not tuttuktan sonra
Dersten sonra mümkün olan
en kısa zaman içinde notlarınızın üzerinden geçin ve eksikleri tamamlayın,
notlarınıza eklemeler yapın. Duyduğunuz hatırladığınız ama derste
yazamadığınız şeyleri notlarınıza ekleyin. Bir arkadaşınızla notlarınızı
karşılaştırın. Açık kalmış sorularınzı cevaplayın. Dersin kısa bir özetini
yazın. Tuttuğunuz notlardan sınav sorusu çıkaracak olsanız hangi soruları
çıkarırdınız..düşünün.
Notlarınızı öğrenme aracı olarak kullanın.
- notlarınızı
belli aralıklarla yeniden işleyerek tekrarlayın
- arada
zaman bırakarak tekrar hepsini sona bırakarak tekrardan daha
etkilidir
- duyduklarımızın
% 50 sini hemen unuturuz. İki ay sonra diğer % 25 i de unutulur.
Düzenli tekrar sayesinde yeniden öğreniriz.
- Notlarınızdaki
bilgiyi kendi deneyimlerinizle karşılaştırın
- Duyduğunuz
herşeyi kayıtsız şartsız kabul etmeyin
- Acaip
ya da yanlış olabilecek gibi gözükeni hemen reddetmeyin. Araştırın.
- Aklınızda
bir takım çelişkileri bir süre için de olsa barındırmayı deneyin
- Bilgi
parçalarını anlamlı şekilde ilişkilendirmeye çalışın
- Sadece
akılda tutulması gerekenleri akılda tutma yöntemleri geliştirin
Not tutma yönteminizi
arkadaşlarınızın notlarına bakarak geliştirebilirsiniz. Onların notları
sizinkilerden farklı mı? Nasıl? Geliştirmek istediğiniz
becerileri pratik yaparak geliştirin.
|
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder