Toplum bireylerinin ihtiyaçlarını karşılamak üzere kurulan ve toplumsal açık bir sistem olan eğitim kurumu, ülkenin eğitilmiş nitelikli insan gücünü hazırlayan bir araçtır; hem bireyin hem de toplumun refah ve mutluluğunun sağlanmasında önemli bir yere sahiptir. Son yıllarda ülkelerin kalkınmışlık düzeyleri ifade edilirken, kişi başına düşen milli gelir yanında, ülkelerin sahip olduğu insan gücü oranları da önemli bir gösterge olarak dikkate alınmaya başlanmıştır. Eğitimin kalkınmanın en etkili araçlarından biri olarak görülmesi nedeniyle, en değerli yatırımın insan kaynaklarına yapılan yatırım olduğu fikri de artık geniş ölçüde kabul görmektedir.
Kurumlar girdi-çıktı ilişkisi nedeni ile çevreleriyle sürekli olarak etkileşim halindedirler. Kurum (okul) dışarıdan aldığı girdileri işleyip yeni bir şeyler üreterek dış çevreye vermektedir. Eğitim kurumlarının en önemli girdisi insan kaynağı (öğrenci) olarak görülmektedir. Öğrencinin okula katılmadan önceki birikimine ve okula katıldıktan sonra buradaki gelişimine okulun verimliliğini artıran bir faktör olarak bakılmaktadır. Yetişmiş nitelikli insan, okulun verimliliğini artıran en temel öğedir.
Eğitimde ve öğretimde niteliğin yükseltilmesi, gelişen sosyal ve ekonomik ihtiyaçlara cevap verebilecek bir sistemin kurulması ile gerçekleştirilebilir. Aynı zamanda ekonomik ve sosyal gelişme hedeflerine ulaşması, insan gücünün iyi yetiştirilmesi ve verimli kullanılması ile mümkündür.
Ülkemizde Anadolu liselerinin kuruluş amacını oluşturan iki neden bulunmaktadır. Birincisi, ülkenin yabancı dil bilen insan gücünü yetiştirmek ve ikincisi öğrencileri akademik anlamda yükseköğretime hazırlamaktır.
Yükseköğretimin getirileri tablo 1’de ifade edilmiştir. Burada belirtilen ekonomik, sosyal, toplumsal ve kişisel getiriler göz önüne alındığında, yüksek öğretime yatırım yapmanın gerekliliği ve bir ülke için önemi de kendiliğinden ortaya çıkmaktadır.
Toplumsal
|
Kişisel
| |
Ekonomik |
Vergi gelirlerindeki artış
|
Yüksek kazanç düzeyi
|
Üretkenlikteki artış
|
İş bulmada kolaylık
| |
Tüketimdeki artış
|
Yatırımda artış
| |
İşgücü esnekliğinin artışı
|
Daha iyi çalışma koşulları
| |
Devletten beklenen mali desteğin azalması
|
Kişisel/mesleki hareketlilik
| |
Sosyal
|
Suç oranında azalma
|
Daha sağlıklı ve uzun yaşam
|
Bağış ve topluma hizmette artış
|
Çocuklara daha iyi yaşam
| |
Vatandaşlık bilincinin gelişmesi
|
Müşteri olarak daha iyi karar verme
| |
Sosyal kenetlenme
|
Kişisel statünün yükselmesi
| |
Teknolojiye uyum sağlama ve kullanma becerisinin gelişimi
|
Daha fazla hobi, boş zaman etkinlikleri
|
Tablo 1. Yüksek Öğretimin Getirileri
Kaynak: www.yok.gov.tr/egitim/raporlar/mart 2000.
Okulun girdi olarak öğrencilerinin niteliklerini bilmesi var olan kaynakların daha etkili kullanımı açısından önemlidir. Bu amaçla 2006-2011 arasında okulumuza kayıt olan öğrencilerin çeşitli değişkenler açısından elde edilen veriler aşağıda verilmiştir.
Sorular
|
2006-07
|
%
|
2007-08
|
%
|
2008-09
|
%
|
2009-10
|
%
|
2010-11
|
%
|
Genel Top.
|
%
| ||
1
|
Baba
|
Hiçbir Okul Mezunu Değil
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
İlkokul Mezunu
|
12
|
9
|
18
|
13
|
18
|
10
|
15
|
11
|
18
|
12
|
81
|
11
| ||
Ortaokul Mezunu
|
15
|
11
|
10
|
7
|
17
|
10
|
12
|
9
|
15
|
10
|
69
|
9
| ||
Lise Mezunu
|
36
|
26
|
51
|
40
|
52
|
29
|
45
|
32
|
48
|
32
|
232
|
31
| ||
Yüksekokul Mezunu
|
64
|
47
|
55
|
38
|
79
|
44
|
64
|
45
|
65
|
43
|
327
|
44
| ||
İleri Eğitim Görmüş(Master,Dr vb)
|
10
|
7
|
10
|
7
|
11
|
6
|
5
|
4
|
5
|
3
|
41
|
5
| ||
2
|
Anne
|
Hiçbir Okul Mezunu Değil
|
1
|
1
|
4
|
3
|
3
|
2
|
4
|
3
|
0
|
0
|
12
|
2
|
İlkokul Mezunu
|
21
|
15
|
33
|
23
|
34
|
19
|
27
|
19
|
27
|
18
|
142
|
19
| ||
Ortaokul Mezunu
|
7
|
5
|
11
|
8
|
20
|
11
|
12
|
9
|
16
|
11
|
66
|
9
| ||
Lise Mezunu
|
47
|
34
|
55
|
38
|
65
|
37
|
53
|
38
|
51
|
34
|
271
|
36
| ||
Yüksekokul Mezunu
|
57
|
42
|
37
|
26
|
53
|
30
|
41
|
29
|
50
|
33
|
238
|
32
| ||
İleri Eğitim Görmüş(Master,Dr vb)
|
4
|
3
|
4
|
3
|
3
|
2
|
4
|
3
|
7
|
5
|
22
|
3
| ||
3
|
Birey say
|
8 ve yukarı
|
3
|
2
|
1
|
1
|
2
|
1
|
3
|
2
|
0
|
0
|
9
|
1
|
6-7 kişi
|
7
|
5
|
8
|
6
|
10
|
6
|
9
|
6
|
5
|
3
|
39
|
5
| ||
4-5 kişi
|
101
|
74
|
114
|
79
|
123
|
69
|
105
|
74
|
103
|
68
|
546
|
73
| ||
3 kişi
|
26
|
19
|
21
|
15
|
43
|
24
|
24
|
17
|
40
|
26
|
154
|
21
| ||
2 kişi
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
3
|
2
|
3
|
1
| ||
4
|
ev
|
Kira
|
16
|
12
|
33
|
23
|
29
|
16
|
30
|
21
|
25
|
17
|
133
|
18
|
Kendimize Ait
|
111
|
81
|
107
|
74
|
145
|
81
|
104
|
74
|
120
|
79
|
587
|
78
| ||
Lojman
|
10
|
7
|
4
|
3
|
4
|
2
|
7
|
5
|
6
|
4
|
31
|
4
| ||
5
|
Oda Sayısı
|
Tek Oda
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
Tek Oda ve Salon
|
0
|
0
|
1
|
1
|
0
|
0
|
0
|
0
|
3
|
2
|
4
|
1
| ||
İki Oda ve Salon
|
37
|
27
|
44
|
31
|
51
|
29
|
41
|
29
|
45
|
30
|
218
|
29
| ||
Üç Oda ve Salon
|
82
|
60
|
80
|
56
|
103
|
58
|
86
|
61
|
81
|
54
|
432
|
58
| ||
Dört veya Daha Fazla Oda ve Salon
|
18
|
13
|
19
|
13
|
24
|
13
|
14
|
10
|
22
|
15
|
97
|
13
| ||
6
|
Isıtma
|
Soba
|
7
|
5
|
13
|
9
|
17
|
10
|
7
|
5
|
17
|
11
|
61
|
8
|
Kalorifer
|
61
|
45
|
58
|
40
|
1
|
1
|
0
|
0
|
0
|
0
|
120
|
16
| ||
Doğalgaz
|
69
|
50
|
73
|
51
|
160
|
90
|
134
|
95
|
134
|
89
|
570
|
76
| ||
7
|
Aylık Gelir
|
600-1200 TL
|
5
|
4
|
2
|
1
|
9
|
5
|
5
|
4
|
1
|
1
|
22
|
3
|
1200-2000 TL
|
5
|
4
|
10
|
7
|
15
|
8
|
16
|
11
|
6
|
4
|
52
|
7
| ||
2000-2400 TL
|
12
|
9
|
18
|
13
|
30
|
17
|
27
|
19
|
20
|
13
|
107
|
14
| ||
2400-3200 TL
|
27
|
20
|
28
|
19
|
23
|
13
|
38
|
27
|
39
|
26
|
155
|
21
| ||
3200+ ve daha fazlası
|
88
|
64
|
86
|
60
|
101
|
57
|
55
|
39
|
85
|
56
|
415
|
55
| ||
8
|
Baba
|
İşçi (toprak, sanayi)
|
16
|
12
|
16
|
11
|
24
|
13
|
29
|
21
|
16
|
11
|
101
|
13
|
Çiftçi (kendi toprağında)
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
1
|
1
|
2
|
1
|
3
|
1
| ||
Memur
|
35
|
26
|
34
|
24
|
41
|
23
|
44
|
31
|
44
|
29
|
198
|
26
| ||
Esnaf / Tüccar
|
18
|
13
|
21
|
15
|
50
|
28
|
33
|
23
|
39
|
26
|
161
|
21
| ||
Serbest Meslek (Dr.Avukat, Müh. Vb.)
|
68
|
50
|
73
|
51
|
63
|
35
|
34
|
24
|
50
|
33
|
288
|
38
| ||
9
|
Anne
|
Ev Hanımı
|
81
|
59
|
94
|
65
|
115
|
65
|
92
|
65
|
88
|
58
|
470
|
63
|
İşçi (toprak, sanayi)
|
2
|
1
|
0
|
0
|
6
|
3
|
2
|
1
|
11
|
7
|
21
|
3
| ||
Memur
|
39
|
28
|
30
|
21
|
41
|
23
|
30
|
21
|
33
|
22
|
173
|
23
| ||
Esnaf / Tüccar
|
0
|
0
|
1
|
1
|
5
|
3
|
4
|
3
|
5
|
3
|
15
|
2
| ||
Serbest Meslek (Dr.Avukat, Müh. Vb.)
|
15
|
11
|
19
|
13
|
11
|
6
|
13
|
9
|
14
|
9
|
72
|
10
| ||
10
|
Beraber
|
129
|
94
|
138
|
96
|
168
|
94
|
134
|
95
|
141
|
93
|
710
|
95
| |
Boşanmış
|
8
|
6
|
6
|
4
|
10
|
6
|
7
|
5
|
10
|
7
|
41
|
5
| ||
11
|
Anne
|
Sağ
|
137
|
100
|
144
|
100
|
178
|
100
|
141
|
100
|
150
|
99
|
750
|
99
|
Vefat
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
1
|
1
|
1
|
1
| ||
12
|
Baba
|
Sağ
|
134
|
98
|
144
|
100
|
172
|
97
|
141
|
100
|
148
|
98
|
739
|
98
|
Vefat
|
3
|
3
|
0
|
0
|
6
|
3
|
0
|
0
|
3
|
2
|
12
|
2
| ||
Öğrenci Mevcudu
|
137
|
100
|
144
|
100
|
178
|
100
|
141
|
100
|
151
|
100
|
751
|
100
| ||
Anne
|
35 - 40 YAŞ
|
55
|
40
|
73
|
51
|
92
|
52
|
62
|
44
|
62
|
41
|
344
|
46
| |
Baba
|
27
|
20
|
27
|
19
|
28
|
16
|
16
|
11
|
18
|
12
|
116
|
15
| ||
Anne
|
41 - 45 YAŞ
|
53
|
39
|
52
|
36
|
62
|
35
|
56
|
40
|
56
|
37
|
279
|
37
| |
Baba
|
48
|
36
|
62
|
43
|
79
|
44
|
59
|
42
|
62
|
41
|
310
|
41
| ||
Anne
|
46 - 50 YAŞ
|
26
|
19
|
16
|
11
|
21
|
12
|
20
|
14
|
29
|
19
|
112
|
15
| |
Baba
|
47
|
35
|
45
|
31
|
45
|
25
|
53
|
38
|
51
|
34
|
241
|
32
| ||
Anne
|
51 + YAŞ
|
3
|
2
|
3
|
2
|
3
|
2
|
3
|
2
|
4
|
3
|
16
|
2
| |
Baba
|
18
|
13
|
10
|
7
|
26
|
15
|
13
|
9
|
20
|
13
|
87
|
12
| ||
kardeş sayısı
|
tek çocuk
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
19
|
13
|
39
|
26
|
58
|
20
| |
2 kardeş
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
84
|
60
|
89
|
59
|
173
|
59
| ||
3 kardeş
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
26
|
18
|
18
|
12
|
44
|
15
| ||
4 kardeş
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
6
|
4
|
4
|
3
|
10
|
3
| ||
5 kardeş
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
2
|
1
|
0
|
0
|
2
|
1
| ||
6 kardeş
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
3
|
2
|
1
|
1
|
4
|
1
| ||
7 kardeş
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
| ||
8 kardeş
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
| ||
9 kardeş
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
| ||
10 kardeş
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
1
|
1
|
0
|
0
|
1
|
1
|
Kaynak:
HOŞGÖRÜR-GEZGİN,Vural ve Gamze “Ekonomik ve Sosyal Kalkınmada Eğitim” Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Elektronik Eğitim Fakültesi Dergisi Cilt:II Sayı:II http://efdergi.yyu.edu.tr/
TÜRMEN-ERGÜN, Bekir ve Muammer “Türkiye´de Eğitim Planlaması ve Sorunları” http://w3.gazi.edu.tr/mergun/egtpln.htm
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder